Din handlekurv er nå tom!
Guide for ADR-transport
Pickup er en god bil for transport av farlig gods. Monterer man på en hardtop får man et lukket rom som er godt adskilt fra førerhuset.

Pickups med hardtopper anses ikke som et lukket kjøretøy som en typisk kassebil som er tilpasset kravene. Man må følge kravene for “presenningsdekkede kjøretøy” som står i ADR 9.3.3 kjøretøyer type EX/II. Denne guiden for ADR-transport vil hjelpe deg med å navigere disse komplekse reglene og krav. Når du bruker en guide for ADR-transport, blir prosessen enklere.
Det vil si at pickup som frakter eksplosiver eller annet farlig gods skal være:
- laget og utstyrt slik at den farlige lasten er beskyttet mot fare utenfra. (Les mer om hva som er farlig gods i “Forskrift om landtransport av farlig gods”, kapittel 1-3.)
- utstyrt med hardtop/presenning/lokk som er rivefast, tett og dekker lastearealet på alle sider.
- utstyrt med hardtop/presenning/lokk laget i materialer som er tungt brennbart. Brennhastigheten på materialene skal ikke overstige 100mm/min.
med førerhus som er adskilt fra lasterommet med en sammenhengende vegg.
Hardtoppene King Top og Alpha Top i ADR-utgaver er produsert i en bestemt type glassfiberarmert umettet polyester som tåler kravene for brennhastighet. Samtidig er toppene tette for innsyn og låsbare.

Skilting for ADR
I tillegg til ADR hardtop trenger man ADR-skilt montert på topp og bil, samt eventuell tilhenger. Da skal det være fareskilt montert på alle tre sidene av toppen, i tillegg til ett sammenleggbart ADR-skilt på bakluken. Det må også monteres ett ADR-skilt i fronten av bilen, som skal sitte så tett inntil bilen som mulig. ADR-transport krever at man må alltid ha stoppekloss, 2x brannslukkere, merker for brannslukkere og ADR-koffert med nødvendig utstyr.
Tetting rundt baklemmen og ADR lastekasse
Det er viktig at man tetter rundt baklemmen på selve bilen slik at det ikke er lysinnslipp til lasteplanet. Har man derimot en ADR Lastekasse på planet er ikke denne tettingen nødvendig. Når eksplosivene ligger beskyttet i egen kasse kan man unngå dette, i tillegg må ikke toppen være låst, hvis kassen er låsbar. Slik praksis for ADR-transport foreskrives også i guiden for ADR-transport.
Typisk ADR-kasse er slik som bilde under. Denne er produsert i glassfiberarmert umettet polyester av høyere kvalitet enn standard utgaver av råvarene. Denne guiden for ADR-transport er ypperlig til å frakte for eksempel tennere eller fenghetter til dynamitt. Kassen må skrues fast i lasteplanet.
Flere fordeler med en ADR-kasse er at den kan kombineres med en skuffeløsning på planet, for å utnytte plassen enda bedre. Bilinnredning, planslede eller skuffeløsning som blant annet Decked, kan ikke brukes på en ADR-bil uten denne kassen. Med en skuffeløsning kan man også skru fast ADR-kassen i denne fremfor i bilkarosseriet.
Det er likevel nødvendig med en hardtop eller et dekke over ADR-kassen, men som man ser over gir det noen flere fordeler.
Les hvordan du kan bygge om din King Top til en ADR-topp!
Video av King Top i ADR-utførelse: